کوهنوردی

باشگاه بلندای  کوهستان در بهار امسال سفری به شرق روستای بین آباد جهت کوهنوردی داشته است . این مطلب در و بلاگ آرک لینک شده بود بعلت جذابیت مطلب و عکسهای زیبا با اجازه این دوستان ا، را برای استفاده شما می گذارم .

طبیعت گردی در منطقه آرک

مکان: آرک و بین آباد

سرپرست برنامه: جناب آقای غلامیان

شرکت کنندگان: گروه فراز و باشگاه بلندای کوهستان

روستای آرک در ٣۵ کیلومتری مرکز بخش خوسف و در دامنه رشته کوه های معروف به آرک و بین آباد واقع شده است. برخورداری از آب وهوای کوهستانی و آب شیرین و گوارا برای آشامیدن و کشاورزی به این روستا صفای دیگری بخشیده است.

آبشار بسیار زیبایی که در بین باغات و از محل قنات تا مزارع گسترده شده، آرک را به روستای طرح گردشگری تبدیل کرده و پنیر محلی و زردآلوی آن در شهرستان بیرجند منحصر به فرد است.

روستای آرک دارای استعدادها و جذابیتهای مختلف و متنوعی می باشد این روستا علیرغم دارا بودن جمعیت محدود حدود دارای اماکن تاریخی متعددی است که از آن جمله می توان از قلاع قدیمی واقع در کوههای این روستا که به همین نام معروفند نام برد. از دیگر ابنیه قدیمی ساختمان بزرگ با حدود ۲۲ اتاق و با معماری خاص و منحصر بفرد در روستای آرک است هر چند که احداث این ساختمان در سده اخیر بوده لیکن بدلیل معماری خاص  امروزه در زمره اماکن تاریخی به ثبت رسیده است .

در حال حاظر عمده ترین جاذبه گردشگری این روستا آبشار بزرگ و بسیار زیبایی است که در جریان زیبای آب سرازیر شده  که توسط درختان زیبای باغات اطراف احاطه شده  منظره بی نظیر را ترسیم نموده است.

گزارش برنامه

ساعت 5:30 از میدان طالقانی به سمت آرک حرکت کردیم. از دوراهی تقاب به طرف شمال رفتیم و از جاده پر از دست انداز وسط روستا گذشتیم. پس از عبور از دشتی خشک به نام "لک خرومک" به جاده ای پر پیچ و خم می رسیدیم که قدری به طرف بالا شیب دارد . پس از عبور از روستاهای "اناور" و سپس "کلاته شمس" از چاه حسن آباد گذشتیم. از اینجا دیگر وضع زمین فرق می کند و انگار به یک باره از یک برهوت خشک به منطقه ای جنگلی می رسی که پوشیده از درختان بادامشک و بنه می باشد . انجیر کوهی نیز در این کوهستان یافت می شود . پس از عبور از گردنه ای پرپیچ وخم که بی شباهت به گردنه بدرانلو در بجنورد نیست و عبور از خم کوهها ناگهان چشم شما به منطقه ای نه چندان باز با باغاتی سر سبز می افتد . نزدیکتر که می روی روستای بین آباد در پایین دست قله ها و در محاصره کوهها جلوه گر می شود . روستایی سرسبز با مردمانی پرتلاش..... ساعت 6:10 به روستای بین آباد محل شروع برنامه رسیدیم.

(روستای بین آباد در 65 کیلومتری شمال غربی شهرستان بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی و 35 کیلومتری شمال بخش خوسف در منطقه ای کوهستانی و بسیار زیبا واقع است . این روستا در بین  کوههایی سربه فلک کشیده و پر از درختان بنه ، بادامشک ، انجیر کوهی ، سیاه چوب و .... واقع است و در دل یکی از مناطق حفاظت شده 4 گانه محیط زیست خراسان جنوبی واقع است در کوهستانهای آن کل و بز کوهی و گربه وحشی و شغال و روباه و گرگ و کبک و تیهو وشاهین و عقاب و... به وفور یافت می شود .در اردیبهشت ماه که زیباترین فصل در این روستاست بلبلان هزار دستان در باغها چهچهه سر می دهند و هر شنونده ای را به وجد می آورند.آب قنات آن بسیار شیرین و گواراست . مهمترین مشاغل آن کشاورزی و دامپروری است . محصولات عمده کشاورزی آن گندم و جو و علی الخصوص ارزن و زعفران و محصولات باغی آن زردآلو و توت و انار و انجیر و ... می باشد .) منبع: وبلاگ روستای بین آباد

برنامه از روستای بین آباد شروع شد. از محل استقرار خودروها درکنار باغهای زیبا، به سمت شرق حرکت کردیم و مسیر رودخانه ای که از میان دو رشته کوه آرک در شمال و بین آباد در جنوب این رودخانه میگذرد را دنبال کردیم. مسیری پاکوب در سمت چپ رودخانه. از همان ابتدا پوشش گیاهی کم نظیر منطقه نمایان بود. پوشش گیاهی بسیار متنوع از انواع گیاهان دارویی از قبیل درمنه،یولاف، فرفیون،اسپند،کلپوره، کما،کاکوتی،خیارک و،..وانجیر و بادام کوهی و بنه و.... پوشش گیاهی منطقه علی رغم خشکسالی های پیاپی از انبوهی بسیار خوبی برخوردار است بطوری که از گیاهان مرتعی(یک تا چند ساله) تا انواع درختان و درختچه ها را می توان به راحتی در جمعیت های قابل توجه مشاهده کرد.(در روستاهای آرک و بین آباد صدها نوع گیاه دارویی وجود دارد و یکی از غنی ترین مناطق در تهیه عرقیات گیاهی می باشد.) در طول رودخانه سدها و بندهای متعددی بسته شده بود. در دوطرف رودخانه شاهد "لون "هایی در داخل تپه های اطراف بودیم که برای نگهداری از بزغاله ها ساخته شده بود. همچنان مسیر پاکوب کنار رودخانه را دنبال کردیم. در سمت چپ رودخانه خط الرأس رشته کوه آرک با صخره هایی که در بعضی نقاط به شکل سوزنی بود به چشم میخورد و در سمت راست آن کوههای بین آباد قابل مشاهده بود. هرچه جلوتر می رفتیم فاصله کوهها نزدیکتر و رودخانه به دره شبیه میشد.

کم کم پاکوب به وسط رودخانه منتقل شد. هنوز از آب در بستر رودخانه خبری نبود اما طبیعت زیبا و بکر منطقه حکایت از وجود بهاری زیبا داشت. گلهای زیبا جلوه خاصی به کوه داده بود. در میانه و حواشی رودخانه کثرت درختان بادام کوهی خودنمایی میکرد که ارتفاع بعضی از آنها به 3 متر می رسید. در دامنه های کوه نیز شاهد درختان سرسبز بنه بودیم. هرچه فاصله ما با صخره های اطراف کمتر میشد شوق بیشتری برای بالا رفتن از صخره ها در وجود ما میدوید.

سرانجام چند نفری که در انتهای تیم بودیم در محلی مناسب دست به سنگ شده و از صخره ای به صخره دیگر میرفتیم به همین جهت هرزگاهی تیم فاصله می گرفت و ما مجبور بودیم با دویدن عقب ماندگی را جبران کنیم. رسیدیم به جایی که رودخانه دو شعبه می شد. سر همین دوراهی گلهای شقایق زیبایی روییده بود و نشانه های آب نیز در بستر رودخانه دیده میشد. پس از گرفتن عکس مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و راهی شدیم. کمی جلوتر آثار"آغل"هایی برای نگه داشتن دام که باسنگ چین ساخته شده بود و بعضا روی آن را با شاخه های درختان پوشانده بودند دیده می شد.

سرانجام در مکان مناسبی به دستور سرپرست برای صرف صبحانه توقف کردیم. قبل از رسیدن ما کتری سرپرست روی آتش بود. همه دور هم نشستیم ودر کنار همنوردان عزیزو باصفای فراز صبحانه مفصلی صرف شد. پس از صرف صبحانه دوباره حرکت کردیم. کم کم تعدد درختان در وسط رودخانه که حالا دیگر به دره شبیه بود زیاد شده ودر بعضی نقاط انبوه نی در لابلای درختان گردو و بادام کوهی و... عبور از میان درختان را دشوار میکرد. به طوری که جایی قرار بود از وسط رودخانه عبور کنیم و به سمت دیگر آن برویم تقریبا چند دسته شده بودیم ومسیر را گم کردیم. به همین جهت ما که از جلودار عقبتر بودیم با راهنمایی کسانی که جلوتر رفته بودند مسیر را پیدا کردیم. روی زمین نیها و پونه های بر زمین خوابیده دامهایی برای کشیدنمان به داخل آب پهن کرده بودند و در صورتی که پا روی آنها می گذاشتیم در آب فرو میرفتیم.

حالا دیگراطرافمان پر از درخت بود با مناظر بسیار زیبا. انگار وسط جنگل بودیم. ساعت 10:45 در فضایی بسیار زیبا میان درختان توقف کردیم.

سه نفر از همنوردان تصمیم به بازگشت گرفته و از تیم جدا شدند. مهندس گنجی به همنوردان بلندای کوهستان گفتند هارنس پوشیده و برای سنگنوردی راهی شوند. ماهم تجهیزات سنگنوردی و آب برداشتیم و راهی شدیم.از اینجا تیم به دو قسمت تقسیم شد. تیم اول همچنان با سرقدم آقای مقدم مسیر پاکوب را دنبال میکرد وما مسیر آبشارها را در پیش گرفتیم. صخره هایی بسیار زیبا برای بولدرینگ و صخره نوردی بود. تلاش زیادی می طلبید و همچنان با اشتیاق و خرسند از بولدرهای زیبا، آبشارها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشتیم.در تلاش برای عبور از آخرین آبشار بودیم که تیم اول را در مسیر بازگشت دیدیم. سلامی و خداقوتی گفته و به مسیرمان ادامه دادیم. آخرین آبشار را هم پشت سرگذاشتیم. ساعت 1 به انتهای آبشارها رسیدیم.پس از نوشیدن آب وکمی استراحت وعکس مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.اینبار از کنار آبشارها به سمت پایین حرکت کردیم.ساعت 1:45 به محل اتراق رسیدیم. دوستان دیگه قبل از ما رسیده بودند.سفره ناهار پهن شد و در جمع صمیمی همنوردان ناهار صرف شد. پس از صرف ناهار استراحتی نسبتا طولانی داشتیم و سپس از مسیری که رفته بودیم برگشتیم.ساعت 5:20 به چاه آبی رسیدیم وتوسط دلو از چاه آب کشیده وآنها که ذخیره آبشان تمام شده بود آب نوشیدند. سپس از عرض رودخانه عبور کرده و به سمت روستای بین آباد راهی شدیم. حدود ساعت7 برنامه در روستای بین آباد به پایان رسید . تعدادی از دوستان عرق چهل گیاه و عرقیات گیاهی دیگر خریداری کرده و گروهی برای بازدید از آبشار آرک و گشت و گذاری در روستای آرک راهی شدند و ما راهی بیرجند شدیم.

سلیمه آهنی - باشگاه بلندای کوهستان

برگرفته از : http://mountainheight.blogfa.com

دوست عزيز درصورتي فرمايش شما درست است كه دليلي براي ادعايتان داشته باشيد كامنتهاي قبلي من ترس از اين برداشتهاي نادرست بود كه حالا متوجه شدم (از دوكامنت اخير ) كه حدسم درست از آب درامد آين استدلال شما براساس حدس وگمان درست است ؟اميدوارم در جواب كامنتهاي خودتان دلايل صحيح ومنطقي براي اثبات ادعاهايتان داشته باشيد (درمورد شخص من )وگرنه اين حق من برگردن شماست .اميدوارم شماكه به اين راحتي بدون تحقيق قضاوت مي كنيد از خدا طلب بخشش كنيد (هر چند حق الناس است )

احمد

دوست عزیز من که ادعای نکردم که دلیل بیاورم و فقط گفتم این رابطه درست نیست و هرکه این رابطه را دارد فکر کند واین که شما این را به خودتان مقیاس کردید من مقصر نیستم چون من اسم هیچ کس را نبردم واز طرز تفکر انتقاد کردم ما از خدا طلب و شما که به خود گرفتید طلب بخشش دارم ولی نمیدانم از چه کسی باید طلب بخشش کنم

سلام آقای دکتر جواب من برای کامنت بی نام بود در سسیستم یک کم جابجایی شد ولی آقای دکتر خوب می دانید کی هستم !!!من فقط جهت اطلاع دوستان گفتم که درمورد اینجانب برداشت سوئ نکنند (درمورد کامنتهای خیلی قبل ) من از جنابعالی عذر می خواهم.التماس دعا

دوست عزیز متشکرم ما باید بعد از بحث ومجادله هم همدیگر را دوست داشته باشیم شما هر کس هستید برایتان آرزوی موفقیت و شادابی دارم چنانچه کامنت های من کسی را ناراحت کرده جدا عذر خواهی میکنم

سلام آقاي دكتر تا كي مي خواي بر طبل بكوبي آقاي دكتر اگر واقعا اين كار شمارو آزار مي دهد يه وقت درست حسابي بزار از نزديك با خود افراد سر كله بزن شايد شما قديم بحث كرديد الان برو با بزرگ خاندان صحبت كن اين آقاي پچم آبي حرف حق مي زند بابا شما ها و بقيه افراد ي كه استخدام شديد كه به شما گير داد بابا شما ها كه قبل بيشتر مريد ودست بوس بوديد تاحالا بيست تا كارمند روستا دارد به هيچ كدام گير نداند اما حالا شما اين قضيه رو وسط كشيديد افراد جديد بر سكوي قدرت وتشخيص نشسته اند كه به گوش آنها مي رسد نسبت به روستا طور ديگري نگا مي كنند

فعلا عقدون محمد آرام است بفرمايد خونه چنگير

جوانان بينابادي ياد گيره خاك وسر شما محمد آرام ازپا ننشست تا زن گرفت راستم مگن جوانان روغن زردي نباتي بايد سيخ ده اين زنند كه داماد شوند حركت كنيد آدم لاقيت

سلام عباس آقا وآقا صادق نخنديد پشت ستون ها كسي رو سوجه قرار ندهيد شما الگو هستيد خدا يا خاجه بلنجير نظر خو ور شما كنه

خدا همه را به راه راست هدایت کنه خصوصا آدم های با سوادی که امدند قاطی چند نفر بیکار دارند وقت تلف می کنند....تمام این نظرات را 7یا 8نفر بیشتر نیستند که می نویسند بازدید کنند گان وبلاگ هم همین چند نفرند